Instaprondleiding FERRO NON FERRO: ontdek de geschiedenis van de metaalnijverheid.

HET VERHAAL VAN STAN VERHOEVEN

Wie hem heeft ontmoet, is het vast met ons eens: Stan Verhoeven ádemt boekbinden. Als boekbinder op rust werkt Stan sinds januari 2019 als vrijwilliger in het Industriemuseum. Want de drukwereld, dat is zijn passie!

HOE HET BEGON...

Mijn atelier, mijn werkplek

Hoewel Stan doordrongen is van de boekbindkunst, stond het niet meteen in de sterren geschreven dat hij als boekbinder aan de slag zou gaan. Als germanist startte hij zijn loopbaan als jonge leerkracht Nederlands-Engels in het secundair onderwijs. Hij volgde tegelijkertijd een cursus Boekbinden als creatieve uitlaatklep.

Uiteindelijk was het een advertentie in de krant die na vele jaren in het onderwijs zijn aandacht trok. Monitor-boekbinder in een beschutte werkplaats, dat leek hem wel wat. Daar zouden zijn ervaring in het onderwijs én zijn technische interesse in de boekbinderij goed van pas komen. Zo ruilde Stan de klas in voor het boekbindatelier. En de rest is geschiedenis! Sindsdien is boekbinden onmiskenbaar een stuk van Stan. Hoewel hij gepensioneerd is doet hij nog steeds grote en minder grote restauratieklussen in zijn eigen boekbindatelier.

BEZIGE BIJ

Het valt op in de loopbaan van Stan, maar het is meer dan dat. Het zit in Stan zijn DNA: hij kan niet stilzitten. “Bezig zijn is mijn hobby,” vertelt Stan enthousiast. “Ik lééf voor 100 procent.” En een stuk van dat leven speelt zich sinds een tweetal jaar af in het Industriemuseum. “Elke stiel heeft zijn eigenaardigheden en geheimen. En die komen pas aan het licht als je je erin verdiept. Het is een hele belevenis.”

Bezig zijn is mijn hobby.

Als boekbinder heeft hij een natuurlijke verbondenheid met de drukkerswereld. “Er is altijd een soort samenwerking nodig tussen de drukker en boekbinder. Dat is net zoals in de bouw: de metser moet zijn werk goed doen, opdat de bezetter geen problemen heeft. Ook in de drukkerswereld is dat zo. Als de drukker zijn werk goed doet is dat nog zo leuk voor de boekbinder.”

INDUSTRIEMUSEUM

Stan Verhoeven bij notarispers

Stan houdt van de drukkerijafdeling van het museum. Al heeft hij de droom dat er binnen de afdeling ook aandacht zou besteed worden aan het boekbinden. “Het grootste deel van wat gedrukt wordt, wordt nadien immers ook afgewerkt. Of het nu een map, een omslag of een kaft is, genaaid of gelijmd, afwerking is een deel van het drukwerk. Ook dat is best interessant om te zien voor de bezoekers.”

Maar ook de druktechniek kan hem bekoren. “Mijn collega-vrijwilliger Clément heeft me de basis van de Intertype geleerd. Dat is de letterzetmachine waarmee loden zetwerk wordt gegoten. Die kan ik nu met grote kans op succes bedienen. Ook de Heidelberg kwam al aan de beurt, al zit die nog niet volledig in de vingers.” Daarbij fascineren de oude technieken Stan het meest. “Ik probeer ook bij het boekbinden steeds de tijdsgeest van een werk te respecteren. Zo zal ik nooit een oud boek restaureren met hedendaagse lijm.” Precies de juiste ingesteldheid voor het Industriemuseum!