JAN VERMANDERE (2025)
Van 1 januari tot 30 juni 2025 resideerde graficus Jan Vermandere in de drukkerijafdeling van het Industriemuseum. Hij dook er in de houten lettercollectie om TypeFaces of lettergezichten te maken.Jan experimenteert met letters en bevrijdt ze van hun traditionele functie. Hij probeert ze een stem te geven, een gezicht als het ware. In een eerste fase van zijn residentie onderzocht hij de lettercollectie van het museum; letters verzamelen, zoeken, schikken en ordenen. Daarna volgde het echte drukwerk. Daarbij speelt Jan met letters in een grafische opmaak. Op die manier creëert hij een TypeFace dat zo eenvoudig is in vorm en compositie dat je de letters niet meer opmerkt.
Tijdens zijn residentieperiode werkte Jan ook in het Riso Print Atelier van Topo Copy, waar hij drie TypeFaces creëerde met de risoprinter - een eigentijdse knipoog naar ambacht en experiment. Deze drie posters zijn te koop in de museumshop. (zolang de voorraad strekt)
De werken van Jan werden tentoongesteld in de expo Typefaces (juni 2025 - febr 2026).
Jan Vermandere is geboren in Kortrijk (1970 ) en opgegroeid langs de boorden van de Leie in Lauwe, West-Vlaanderen. Leeft & werkt sedert 1993 in Gent als Graphic Designer & Printmaker met een voorkeur voor hoogdruk, houtsnedes en letterpress.
FELIPE MUJICA (2024)
Van 29 januari tot 31 maart 2024 resideerde Chileens textielkunstenaar Felipe Mujica in het Industriemuseum. Felipe Mujica creëert geometrische textielkunstwerken. Telkens met nieuwe materialen en technieken eigen aan de locatie waar ze worden gemaakt.In 2006 startte hij met de reeks Curtains, een project dat hij verderzette in het Industriemuseum. Felipe maakte zijn textielkunstwerken machinaal op een historisch weefgetouw van het museum. Bezoekers vulden ze aan door er met de hand op te borduren. De uiteindelijke werken werden tentoongesteld in de expo Join Hand in Hand with All Who Work (mei-juni 2024).
ZOE BELOFF (2024)
Van 30 januari tot 9 februari 2024 dook New Yorks filmmaker en kunstenaar Zoe Beloff twee weken in de drukkerijafdeling. Ze kwam er prints maken voor haar film- en kunstinstallatie ‘Life Forgotten’. Om haar prints vorm te geven en te drukken gebruikte Zoe druktechnieken en lettertypes van begin 20e eeuw uit de collectie van het Industriemuseum.Zoe Beloff is beeldend kunstenaar en filmmaker. Haar doel: kunst maken die onderwijst, vermaakt en discussie uitlokt. Zoe's werk was al te zien in internationale musea en tentoonstellingen, waaronder de Whitney Museum Biennale, Site Santa Fe, het MHKA in Antwerpen, de Akademie der Künste in Berlijn en het Centre Pompidou in Parijs.
JANNE GISTELINCK
(maart-juni 2021)
Janne Gistelinck studeerde in 2019 af als master in de Beeldende Kunsten, afstudeerrichting Textielontwerp aan LUCA School of Arts in Gent. Ze werkt voornamelijk met de jacquard weeftechniek en maakt geregeld sculpturale werken. In haar werk gaat Janne op zoek naar manieren om de menselijke lichamelijke ervaring in beeld te brengen. Ze werkt vaak met collages waarin ze landschappen, het menselijk lichaam, dieren en technologie samen laat vergroeien tot een antropomorf wezen. Steeds vertrekkend vanuit de digitale en fotografische ruimte worden de beelden omgezet in textiele weefsels.
www.jannegistelinck.com
THOMAS RENWART
(maart-juni 2021)
Thomas Renwart studeerde in 2019 af aan LUCA School of Arts en behaalde zijn master in Textiel. De tekeningen voor zijn wandtapijten maakt hij vertrekkend vanuit zijn herbarium van gedroogde bloemen en gevonden vlinders, die hij vertaalt in verschillende werelden en textielbewerkingen, gepresenteerd als kunstwerken. Een hechte relatie met Belgische en Nederlandse textielfabrikanten en een onderzoek naar weven, borduren en quilten behoren tot zijn portfolio. In 2021 werd het werk van Renwart gelauwerd met twee Henry Van de Velde Awards. www.thomasrenwart.com
SOFIE VERSCHEURE
(mei-september 2021)
Sofie Verscheure beschrijft zichzelf graag als een gepassioneerde verwonderaar. Ze studeerde modetechnologie, maar toen besloot ze een creatievere invalshoek te kiezen en ging voor textielontwerp aan het KASK. Ze heeft een fascinatie voor gewonigheid en verdiept zich dan ook in huishoudtextiel. Een docent vertelde haar over de authentieke en nog werkende handdoekweefmachines en algauw stond ze in het Industriemuseum te experimenteren met het Mulhouse schietspoelweefgetouw.
OONA LIBENS
(oktober 2021)
Oona Libens is een Belgisch-Zweeds kunstenares. In 2012 studeerde ze binnen de richting multimediale vormgeving af aan het KASK in Gent. Haar werk is een kruising tussen beeldende kunst, performance, film en muziek. Tijdens haar residentie onderzoekt de link tussen digitale technologie en de weeftechniek, om van daaruit het binaire, digitale domein te visualiseren en te begrijpen.
DAVID ARMES
(december 2021)
David Armes is een beeldend kunstenaar uit het noorden van Engeland die werkt met print, taal en geografie. Zijn werk is vaak plaatsgebonden en gaat na hoe de beleving van een plek gevisualiseerd kan worden. Hij werkt al meer dan 10 jaar vooral rond letterpress op papier. Het uiteindelijke resultaat varieert in vorm en grootte, van indrukwekkende papiersculpturen of -installaties tot kleine kunstzinnige boekjes. Door gebruik te maken van wat ooit een industrieel drukproces was, onderzoekt hij waar veelvoud en uniciteit samenkomen, waar vluchtigheid en duurzaamheid elkaar ontmoeten.
www.redplatepress.com
KATE COPELAND
(februari-juli 2022)
De Amerikaanse Kate Copeland werkt aan de Pacific Northwest College of Art aan de Willamette University in Portland (VS) en creëert handgemaakte boeken aan de hand van verschillende technieken, zoals letterpress of fotogravure. In het Industriemuseum verricht ze zes maanden lang onderzoek rond de houten drukletters uit de museumcollectie. Ze hoopt ook hier bij ons een boek of een reeks prints te voltooien. Tegelijkertijd geeft ze workshops aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Meer over Kate ontdek je in dit interview of op haar persoonlijke webstek.
www.katecopeland.com
DEOGRACIAS KIHALU
(mei 2022)
Deogracias Kihalu, geboren in de Democratische Republiek Congo, spitst zich als kunstenaar toe op de harmonie tussen de mens, de natuur en de ruimte waarbinnen de mens centraal staat. Hij raakt aan thema’s als dekolonisatie, het aanvaarden van de ander, diversiteit, veerkracht en het collectieve geheugen. Je kan Deogracias niet meteen vastpinnen op één bepaalde techniek of kunstvorm. Hij begeeft zich naar alle uithoeken van de plastische kunsten en zet zowel in op collage als op schilder- en tekenkunst, keramiek of assemblages die in het moment spontaan ontstaan. Deogracias laat zich tijdens zijn residentie inspireren door de tentoonstelling Pagne Africain en de Congolese traditie ‘Kizoba-zoba’. Daarbij verwerkt hij stoffen met diverse oorsprong, textuur of patroon tot een soort van stoffenmozaïek. www.deograciaskihalu.com