Maak kennis met de geschiedenis van consumptie en distributie van 1850 tot vandaag. Van de kruidenier om de hoek en de opkomst van supermarkten tot e-commerce, met veranderende beroepen, evoluties in koopkracht, marketing en reclame, logistiek en transport.
Hoe evolueert ons koopgedrag door de jaren heen? Welke weg legt een product af van fabriek tot winkelrek? Welke soorten winkels bestaan er? Welke reclametrucjes nodigen uit tot shoppen? En is levering aan huis wel een nieuw fenomeen?
Centraal in de tentoonstelling vind je een nostalgisch winkeltje als blikvanger, een replica van een kruidenierswinkel uit de jaren 1960. Hier komen het verleden, het heden en de toekomst samen.





VIJF THEMA'S
- Klant is koning: In het eerste thema van de expo blijf je even stilstaan bij het eigen koopgedrag en maak je kennis met consumptie in historisch perspectief.
- Transport en logistiek: Wat gaat er schuil achter de muur van vrachtwagens op onze autosnelwegen? Wie zorgt ervoor dat het graan voor ons brood, die nieuwe radio of die hippe jeansbroek tot bij ons komt? Volg enkele producten op hun weg van fabriek of veld tot winkelrek.
- Small & big business: Ontdek de vele transformaties in het winkellandschap, van kleine buurtwinkel tot hypermarkt, van markt tot tweedehandswinkel.
- Marketing en reclame: Als consument word je overspoeld door flitsende beelden en aanlokkelijke slogans om dingen te kopen. Via welke kanalen en met welke boodschappen of trucjes word je verleid?
- Aan huis geleverd: Fysieke winkels verliezen vandaag meer en meer terrein als dé plekken bij uitstek waar je producten koopt. Maar het principe van goederen die aan huis worden geleverd, is lang niet nieuw. Ken je de melkboer nog?

