STUDIEDAG INZOOMEN OP FOTOGRAFISCHE BRONNEN (VOLZET)

15/12/2023 09:30 - 15:00

meer info

Wanneer: vrijdag 15 december 2023

Uur: van 09.30 tot 15.00 uur

Waar: Industriemuseum, Minnemeers 10, Gent

Wie: de bredere technische, wetenschappelijke en industriële erfgoedsector, maar uiteraard is iedereen met interesse welkom.

Prijs: gratis

Inschrijven: volzet

meer algemene praktische info

Inzoomen op fotografische bronnen

Deze studiedag, i.s.m. ETWIE, wordt georganiseerd als afsluiter van de digitale inhaalbeweging ‘Inzoomen op industrieel erfgoed in België’.  We gaan dieper in op het gebruik en de waarde van fotografische bronnen en belichten de 'foto als bron' vanuit diverse invalshoeken. We sluiten af met een netwerkmoment.

09.30 uur
Inloop met koffie

10.00 - 10.15 uur
Verwelkoming

10.15 - 11.00 uur

Openingslezing door Patrick Viaene over fotografische bronnen in de industriële archeologie. Patrick Viaene is kunsthistoricus en industrieel archeoloog. Hij was een van de pioniers die de industriële archeologie in Vlaanderen op de kaart zetten. Hij doceerde over industrieel erfgoed binnen de opleiding Erfgoedstudies aan de Universiteit Antwerpen en gaf cultuurvakken aan KASK & Conservatorium (HOGENT – Howest). Hij werkte als wetenschappelijk medewerker in het Industriemuseum en La Fonderie in Brussel.

11.00 - 13.00 uur

• Inge Bertels, Universiteit Antwerpen - Opleiding Erfgoedstudies en Architectuur, over gebruik en meerwaarde van fotografische bronnen in academisch onderzoek. Als partner binnen de inhaalbeweging draagt Universiteit Antwerpen bij aan de zichtbaarheid van de projectresultaten en de aangepakte collectie in de academische sector. Ook op vlak van kennisdeling en expertise speelt de samenwerking met de universiteit een belangrijke rol.
  • Marthe De Doncker, projectmedewerker van de inhaalbeweging ‘Inzoomen op industrieel erfgoed in België’, over het vindbaar en beschikbaar maken van fotografische bronnen. Marthe ontfermde zich tijdens het project over de digitalisering en de registratie van de fotocollectie.
  • Merel Huybrechts, student criminologie, over urbex fotografie. Merel startte met urbex fotografie toen ze 14 jaar was en maakt er sindsdien haar hobby van.

13.00 - 14.00 uur
Lunch

14.00 - 15.00 uur
Gegidste rondleiding in de expo FERRO NON FERRO

15.00 uur

Netwerkmoment met afsluitend drankje

Deze studiedag is helaas volzet.

DIGITALE INHAALBEWEGING

Deze studiedag, i.s.m. ETWIE, wordt georganiseerd als afsluiter van de digitale inhaalbeweging ‘Inzoomen op industrieel erfgoed in België’.

Sinds begin 2021 worden verschillende fotoreeksen uit de fotocollectie van het Industriemuseum geregistreerd en gedigitaliseerd, zodat ze ook voor de buitenwereld toegankelijk worden. De focus ligt daarbij voornamelijk op beelden van industrieel erfgoed in brede zin, zoals fabrieksgebouwen, bruggen, spoorwegarchitectuur, molens, vuurtorens,... Door de foto's te digitaliseren en te delen, zoals bijvoorbeeld via de museumwebsite of Wikipedia, kunnen andere instellingen, onderzoekers, studenten,... ook aan de slag met dit waardevolle materiaal.

Een eerste deelcollectie, de fotoreeks van Gents bouwbedrijf Serck, is vorig jaar afgewerkt. De volledige fotocollectie is op onze website en Wikimedia Commons ontsloten.

Een tweede deelcollectie zijn fotonegatieven van het 'Industriële Archeologie in België’. Deze beelden zijn gemaakt door het Industriemuseum, toen nog MIAT, in het kader van de gelijknamige tentoonstelling en publicatie van toenmalig museummedewerker Patrick Viaene. De foto's zijn het resultaat van uitgebreid veldonderzoek naar een stand van zaken van het industrieel erfgoed in België.

tentoonstelling
OVER MENSEN EN MACHINES